2020. szeptember 28., hétfő
Baross Gábor - Jelenlegi ára: 1 500 Ft
Baross Gábor
SZERZŐ
Kaján Imre
Kovács Gergelyné
Szulovszky János
Eperjesi László
Frisnyák Zsuzsa
RÓLA SZÓL
Baross Gábor
FOTÓZTA
Farkas Árpád
Kiadó:
Dinasztia Kiadó-ház Rt.
Kiadás helye:
Budapest
Kiadás éve:
2000
Kötés típusa:
Fűzött keménykötés
Oldalszám:
131 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv:
Magyar
Méret:
30 cm x 21 cm
ISBN:
963-657-155-4
Megjegyzés:
Második javított kiadás. Színes és fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal.
FÜLSZÖVEG
Minden idők legsikeresebb közlekedési, kereskedelmi minisztere Baross Gábor (1848-1892) volt.
1886-tól 1889-ig a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztériumot, 1889-től haláláig a Kereskedelemügyi Minisztériumot irányította.
Baross Gábor, ez a tehetséges, nagyra törő politikus felismerte, hogy az infrastruktúra minőségétől függ az ország fejlődése. Nevéhez fűződik az egységes magyar államvasúti hálózat megszilárdítása, több jelentős magánvasút államosítása, a fiumei kikötő fejlesztése, az első korszerű úttörvény, a magyar tengerhajózás megteremtése, a dunai hajóforgalom fejlesztése, a Vaskapu szabályozása, a Postatakaréktár létrehozása stb. Legnagyobb hatású intézkedése - mely európai hírnevet hozott számára - a zónatarifa 1889-es bevezetése volt.
Új vasúti összeköttetéseket létesített, kiépíttette a helyiérdekű vasúti hálózatot, hidakat emeltetett és szabályozta a Dunát a Vaskapunál és a Csallóközben. Kiviteli kereskedelmi társaságot alapított, kereskedelmi szerződéseket kötött a külfölddel. Külön iparbankot hozott létre, szakkiállításokat szervezett. Bevezette a vasárnapi munkaszünetet az ipari munkásság részére.
Az ipar fejlődésének meggyorsítására 1890-1892 között 36 ipari szakma részére adómentességet biztosított. Ipartámogatási politikája eredményeként két év alatt 146 új gyárat alapítottak Magyarországon. Minisztersége alatt fejlődött a magyar malomipar világhírűvé.
Baross felismerte, hogy a korszerű szaktudás nélkül az iparosság kiszorul a piacról. Ezért felállította az Országos Iparoktatási Tanácsot, átszerveztette a tanoncoktatás rendszerét, s 61 új ipari szakiskola alapítását rendelte el.
Baross Gábor nem az elméletek, hanem a gyakorlat embere volt: Széchenyi István követője, legsikeresebb "tanítványa". Alkotásai a szabadelvű politika legértékesebb részét jelentik. Vissza
TARTALOM
Egy karrier története
10
Modernizáció és polgárosodás
11
Az ifjúkor
12
A képviselőházban
14
A Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium
17
Az új államtitkár
18
A győri képviselő
20
Az új miniszter
22
A Kereskedelemügyi Minisztérium
26
Az egyéniség szerepe
28
"Csodálva tekintett rá nemzete"
29
Hírközlés
32
Posták és távírdák
32
A Postatakarékpénztár
34
A telefon
37
A posta és távírda egyesítése
38
Távközlési törvény
40
Telefon Budapest és Bécs között
41
A távközlési kutatások kezdetei
42
Távközlési beruházások
43
A Posta- és Távírdatisztképző Tanfolyam
44
Postai reformok
45
Egy ország érrendszere
46
Vasutak vagy közutak
46
A közmunka
48
Közutak a kiegyezés után
50
Reformok az útügyért
52
Az első közúti törvény
55
Az útadó bevezetése
57
A vasutak
62
Harc Baross és Tolnay között
63
Vasútállamosítás
64
A zónatarifa
67
A díjszabási politika
70
Új beruházások
74
Víz, víz, víz
76
Árvízi gondok
76
A Soroksári-Dunaág
78
Vízrajzi adatgyűjtés
79
A Tisza folyó
80
A Felső-Duna
82
A Vaskapu
84
Hajózás a Dunán
90
A fiumei kikötő
93
A tengerhajózás
95
Kereskedelem, ipar
98
Egy ország menedzsere
98
Három bő esztendő
101
Ipari közigazgatás
103
Ipartestületek
105
A kereskedelmi és iparkamarák
106
Iparfejlesztés
110
Új iparfejlesztési törvény
114
A közszállítások
116
Az Ipari és Kereskedelmi Alap és az Ipartanács
116
Kortársak a vasminiszterről
118
Mikszáth Kálmán: A. T. Házból
118
Junius: Baross Gábor
120
Mikszáth Kálmán: A. T. Házból
123
Mikszáth Kálmán: Az ország halottjáról
124
Ajánlott irodalom
128
Jelenlegi ára: 1 500 Ft
Az aukció vége: 2020-09-29 01:33 .
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése